Sunday, November 05, 2006

En ny skridsko-säsong har startat

Det har runnit mycket vatten under bron sedan jag senast skrev i bloggen. Sommaren har innehållit en del kortare paddlingsturer närmast kring Mässkär, Paskarna, Kejsarkubben men inga långa paddlingar blev det trots att planer fanns när isarna försvann.
Däremot blev det segling Bottenviken runt redan i juni och jag skall återkomma med några tankar och bilder från den turen småningom.
Senaste vecka kom kölden helt överraskande. På måndag 30.10 insåg jag att Bustern måste opp på land annars fastnar den fast vid Pavis brygga och på tisdag var hon uppe på land.
Isarna kom snabbt, efter några dagar är Alholmsfjärden istäckt, Larsmosjön likaså förutom vissa områden på de stora fjärdarna. Idag åkte Micke och jag ut från Plassen i Lepplax efter att ha fått goda nyheter från Nykarlebyborna som hann någon timme före oss. Det var bra is och bara att åka på. Isen lätt snötäckt och lite sträv ställvis men den var minst 5-6 cm. Min nya Lundhagspik slog förstås igenom utan större besvär och imponerade stort på sällskapet. Man får vänja sig med lite mindre kraft. Det blev en tur som gick ännu norrost om Hästöskatan och totalt ca 15 km, kändes bra i kroppen i motvind på hemvägen. Lite tö/regn skulle nu sitta bra för att rensa bort snön som klibbar vid ytan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home