Sunday, November 01, 2009

Töre-bojen nästa

6 juni
I går satt vi och väntade på att vinden skulle mojna, vilket utlovats i rapporterna. Vid 16-tiden tolkade vi läget som sådant att det gick att gå ut och vi styrde ut på de inre fjärdarna norrut. Det var inga utmärkta farleder utan vi gick med GPS och plotter och hickade till lite då och då när vi insåg att djupanvisningarna inte var helt tillförlitliga och sjögången rätt gropig på de långa fjärdarna: Degeröfjärden, Harufjärden och Bergöfjärden. Vinden var rätt i näbben så det blev motorgång för hela slanten. Vid Siksundet, där man börjar komma in i den utremmade farleden upp mot Töreviken fick vi uppleva häftiga strömvirvlar i det trånga sundet. Det var ju tur för oss att det var medström, farten gick upp med 2 knop. Färden var förstås kall med kanske 6 grader och nordlig vind i ansiktet men vid 23-tiden var vi framme längst uppe i Bottenviken och passerade Törebojen (N 65° 54.07¢, O 22° 39.00¢) och kunde lägga oss vid bryggan. Färden från Småskären till Töre blev på 31 sjömil.

Vi hade lyckan att fåp koppla in oss till landström och slå på elvärmen som höll ca 20 graders temperatur hela natten med viss kondensbildning som följd. Ute var det nog inte många plusgrader. På morgonen tog Sverige emot oss med en hagelskur och lite flaggning här och där. Men flaggningen var ju inte för oss utan man firar Gustavdagen, som visst blivit Sveriges nationaldag.
Några större naturobservationer har gårdagen och dagen inte bjudit på. Förvånansvärd få sjöfåglar såg vi, bara några skrakar, svärtor och sångsvanar. Hittills har vi inte på hela resan sett några skarvar eller sälar. Lustigt nog ser man inte just heller några nät eller ryssjor här på svenska sidan.
Vi har ”gjort” Töre centrum, som inte bjöd på några överraskningar. Inga butiker öppna, kanske p.g.a. firandet, men en Shell-station försåg oss med det viktigaste (sprit fört värmaren, några Norrlandsguld och Bregott). Trots kylan och det nordliga läget hade häggen slagit i blom i skyddade lägen. Nu återstår bara att gå på lunch på ”Hamnkroa”, försöka få ut fören på Amanda vilket kan vara rätt bökigt ibland. Sedan hoppas vi få segla i dag och har som mål att komma ut till Brändöskär som ligger på 25 sjömils avstånd i yttersta havsbandet.